Henry Jenkins från MIT, som bland annat skrivit Konvergenskulturen och länge intresserat sig för deltagande har släppt en ny rapport, Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Han har bland annat samlat ihop en lista på vilka färdigheter som man behöver för att aktivt kunna förhålla sig till deltagarkulturer:
- Lek – kapacitet att experimentera med omgivningen som en form av problemlösning
- Performance (eller rollspel) – förmågan att anta alternativa identiteter för att improvisera och utforska med
- Simulation – förmågan att skapa och tolka dynamiska modeller för verkliga processer
- Bemäktigande – förmågan att sampla och remixa medieinnehåll på ett meningsfullt sätt
- Multitasking – förmågan att snabbt få översikt och kunna byta fokus mellan värdefulla detaljer
- Distribuerad kognition – förmågan att kunna använda verktyg som expanderar mentala kapaciteter
- Kollektiv intelligens – förmågan att samarbeta och dela sina erfarenheter och kunskaper med andra för att nå ett gemensamt mål
- Omdömeskraft – förmågan att utvärdera olika källors trovärdighet och kredibilitet
- Transmedial navigation – förmågan att följa berättelsers eller informations flöde över olika medieplattformar
- Nätverkande – förmågan att söka efter, syntetisera och sprida vidare information
- Förhandlande – förmågan att röra sig mellan olika sammanhang och att kunna urskilja och respektera omväxlande normer.
Jenkins har en bredare definition av deltagarkultur än den vi använder i boken och hans fokus är inriktat på digitala medier, men oavsett det är listan välkommen. Hela rapporten sätter fokus på ett viktigt faktum – deltagande är något man måste lära sig!
Leave a Reply