Play, performance, participation
-
Motel Magic
-
Hans Bellmers misogyna monster återuppstår i spelvärldarna
I vinter ska jag undervisa i spelestetik på Blekinge tekniska högskola. För att värma upp tänkte jag posta några inlägg med exempel på hur konsthistoriska referenser och perspektiv används i dataspel. Hans Bellmer (1902-1975) var en tysk konstnär, fotograf och skulptör som flydde det fascistiska Tyskland 1938, för att kunna utveckla det “urartade” formspråk som…
-
Tokig anatomi
S. 11 i 108 lekar inne och ute, ICA bokförlag Västerås 1977. Teckning av Roy Bäckbom.
-
Samskrivande & rolltagande
Vi skapar en tät och spännande berättelse tillsammans. Det blir en blandning av rollspel, improvisationsteater och kollektivt skrivande. Vi kör korta scenarion där vi jobbar simultant med skrivande och agerande. Berättelsen står i fokus och leken syftar till lyhörd improvisation där text och rollspel samspelar. Texten projiceras i bakgrunden av scenen. Vi går igenom hur…
-
Tips and traps when making participatory culture
Eirik Fatland kindly translated this post from swedish. Tips Communicate the agreement clearly and explicitly. Only when the participant knows the rules of play, that is: how communication and participation are meant to be done, is she confident enough to act. Consider banning passive spectators and documentation. The external, critical, view is not always productive.…
-
Turboscenarion
Under Unga turs Paradisofestival gjorde jag, Martin Brodén och Ebba Petrén två workshops under rubriken Turboscenario. Nedan kommer lite dokumentation av de scenarion som växte fram. Inbjudan formulerade konceptet: Roller, scener, och dramaturgi produceras i rasande tempo med hjälp av olika metoder. Ta med laptop om du har. Vi har tillgång till teaterteknik, blackbox och…
-
Tips och fällor vid skapandet av deltagarkultur
Tips Kommunicera överenskommelsen tydligt och explicit. Först när deltagarna vet spelreglerna, alltså hur kommunikationen och deltagandet ska går till, så är hon trygg att handla. Överväg att bannlysa passivt åskådande / dokumentation. Den yttre kritiska blicken är inte alltid produktiv utan kan i vissa fall hämma deltagandet. Vad man gör framför en kamera kanske inte…
-
10 game board mock-ups
[issuu viewmode=presentation layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Flight%2Flayout.xml showflipbtn=true documentid=101016113830-4cb3aa511bc24ecca2056d675cd40877 docname=10-board-game-mock-ups username=widing loadinginfotext=10%20game%20board%20mock-ups showhtmllink=true tag=mock-up width=450 height=250 unit=px] Print and try out your board game designs. It’s A3. Download (pdf). Download (ai)
-
Djupare ner i berget
Del 3 i en serie om Slussens förlorade ekologi. När Slussen rivs är det inte bara de grånade fasaderna och den sönderkörda trafikkarusellen som står på spel. Slussen har nämligen fungerat som en av de mest säregna platserna för omärkliga motståndsrum och underjordiska initiativ som Stockholm känner. Den vågahalsigaste av alla strapatser började vid Tjärhovsplan,…
-
Några anteckningar om nätvaro
Igår på Hemliga trädgården bjöd Ink bokförlag in till ett samtal om deras nyutgivna bok Det nätpolitiska manifestet, skriven av Christopher Kullenberg. Rasmus introducerar manifestet genom att (på overhead!) teckna ett pentagram av metoder för nätpolitisk aktivism som används både av makten och diverse motståndrörelser. Pentagramet har fem noder som kretsar kring relationen mellan stängt…