Play, performance, participation

  • Glömda medieteknologier, del 1: Djupfilm

    Jag sitter i min mors gamla hus på Gotland och min blick landar på en “aktuell uppslagsbok” från det tidiga 50-talet. Eftersom jag läst Albert Camus’ Människans Revolt de senaste dagarna, skriven under dessa år fångar uppslagsboken mitt intresse. Denna stillsamma men oväntade nerdykningen ger genast napp – här levereras en genomgång i dagens ljus…

  • Interventions for Exorcing Exoticism

    This is documentation from a performance produced by Gabriel Widing & Leo Nordwall at Exorcising Exoticism, Shin Kong Mitskoshi, Taipei, 2006. We have considered the theme of the exhibition carefully and found some specific entry points that we’d be interested in working with. The mall as normality. When entering a mall, certain social contracts are…

  • Konsten, kroppen och stillheten

    Konsten, kroppen och stillheten

    Stilla! uppmanar konstnären sin modell. Hennes bröstkorg häver sig lätt när hon andas och handen darrar ouppsåtligt. Måleriet kräver ett stillsamt motiv och trots att konstnären intresserar sig för kroppen så ställer den till med besvär. Det här är några nedtecknade tankar om den stillsamma kroppen som en brygga mellan bilden och det avbildade inom…

  • The Character, the Player and Their Shared Body

    The article is written by Gabriel Widing & Tova Gerge, published in Role, Play, Art, edited by Thorbiörn Fritzon and Tobias Wrigstad,  in conjunction with the 10th Knutpunkt Convention in Sweden, 2006. What happens to our bodies when we give them to characters and place them in new environments and situations? Where do these memories…

  • Interacting Arts International Issue 2006 – Radical Role-Playing

    A changed approach to moral concepts and view on society could lead to a sudden transformation of the role-playing hobby into a militant political movement. Örnstedt & Sjöstedt, De övergivnas armé In 1997 a book was published that caused moral panic in Sweden. It claimed that role-playing was a dangerous hobby – that it could…

  • Kollektivt skrivande, experiment på Knutpunkt

    Under vår workshop i kollektivt skrivande på Knutepunkt i Norge använde vi programmet SubEthaEdit, tre bärbara macar och en projektor. Programmet hette först Hydra (innan de blev stämda, någon annan hade ju trademark på det mytiska monstret från antika grekland!) och det begreppet har levt kvar som verb i vårt gäng. Att hydra en text…

  • Salongsrevolutionärerna

    We miss the directness of play (our original kick in doing art in the first place); we miss smell, taste, touch, the feel of bodies in motion. – Hakim Bey, Immediatism, vii Undandragandet och dess icke-handling implicerar således inte bara en reträtt från öppen strid med fienden, flykten ger inte bara ett tillfälle att slicka…

  • Dödslistan

    Under vårt arbete med Deltagarkultur utvecklade vi på skämt och allvar en dödslista bestående av ord som inte hör hemma i våra teoretiska texter. När något av följande ord förekommer i en text kan man räkna med att argumenten är illa underbyggda, därför bör de dödförklaras som meningsbärare: Sann Naturlig Ursprunglig Äkta Genuin Biologisk Autentisk…

  • Verklighetsspel och mediekonsumtion

    I sin essä ”This is Not a Game” (pdf) undersöker Jane McGonigal, doktor i performativitetsstudier vid Berkeley, vad som hände under och efter ett av de tidiga spel som går under termen alternate reality game. The Beast som producerades i samband med premiären av Artificial Intelligence. De som tillsammans löste The Beast var en grupp…

  • Dervishernas dans

    Time to betotally free, and estranged. Time to giveup our souls, to set fire to structures andrun out in the street. Time to ferment.– Jalal al-Din Muhammad Rumi (1207-73) aka Melvana (ur “A story they know”, översatt av Coleman Barksi The Soul of Rumi, Harper Collins 2002 s. 83) Idag lyssnade jag till sufistiska musiker…

  • En molotov-cocktail genom fönstret

    Igår natt kastades en brandbomb in i kollektivet 33an. Sängen fattade eld och spred sig snabbt i rummet. Jag och A hann ut innan lågorna och röken tog oss. Innan vi kastade oss ut genom dörren och nerför trapporna ryckte jag åt mig två knivar i köket. På vägen ned fick A den ena. När…

  • Interacting Arts International Issue 2005

    [issuu viewmode=presentation layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Flight%2Flayout.xml showflipbtn=true documentid=080206205500-423dd758dc514bf2af954a06d0fad9ce docname=ia-international-05 username=interactingarts loadinginfotext=Interacting%20Arts%20Magazine%20International%20Issue%202005 showhtmllink=true tag=art width=420 height=617 unit=px]